TSMT - minden, amit erről a fantasztikus módszerről tudni kell!
A TSMT (tervezett szenzomotoros tréning) egy „újraindítós” (ún. regresszív) terápia: először rakjuk össze az érzékleteket, a gyerek tanulja meg ezeket jó helyre „átkapcsolni”, értelmezni, mert csak akkor lesz jó a kimenet, a produktum.
A TSMT terápia egy nagyon alapos vizsgálattal kezdődik. Az állapot- és mozgásvizsgálat kideríti, hogy hol van a rejtett vagy kevésbé rejtett, apró vagy nagyobb gond, amit aztán csoportos vagy egyéni munka során lehet „megszerelni”.
Azért is kérjük, hogy a szülő legyen jelen a vizsgálaton, hogy saját szemével győződhessen meg a vizsgálati eredményekről, ami sajnos sokszor nagyon nagy meglepetést okoz. Sokan nem is gondolják, hogy egy-egy apró hiányosság (nem begyakorolt mozgás, kihagyott fejlődési elem, stb.) akár organikus éretlenségre is utalhat, illetve hogy – ha nem foglalkoznak vele – mennyi későbbi problémának lehet a gyökere. A hárítás („nincs is semmi gond”, „csak kicsit ügyetlen”) és a halogatás („majd kinövi”) sokszor nagyon is ártalmas.
Elérkezünk az iskola kapujába. Az új környezet,
Ezek a készségek és képességek részleges vagy kiterjedt hiányossága esetén tanulási zavarokról, figyelemzavarról, beilleszkedési nehézségekről, kialakulatlan feladattudatról, illetve hiperaktivitásról beszélhetünk.
a 45 perces irányított tanórák folyamatos figyelmet,
gyors beilleszkedési készséget, érett önkontrollt és feladattudatot, a gondolkozási folyamatok megfelelő szintjét, valamint a jól koordinált nagy- és finommozgások meglétét igénylik.
Ezek a készségek és képességek részleges vagy kiterjedt hiányossága esetén tanulási zavarokról, figyelemzavarról, beilleszkedési nehézségekről, kialakulatlan feladattudatról, illetve hiperaktivitásról beszélhetünk.
Nem veszi észre a pedagógus
Ha végiggondoljuk, ez igazán logikus. A gyerekek fejlődése egymásra épülő elemekből áll. Bármelyik elem kimarad, vagy hibás, abból később gond lesz. Ha például egy gyermek nagymozgásával gond van, akkor várhatóan a finommotorikával (a kis, finom mozgások kivitelezésével) is nehézségei lesznek. Márpedig ha egy gyerek minden figyelmét leköti az, hogy helyesen fogja meg a ceruzát – hiszen nem automatikus és begyakorolt a mozdulat –, akkor
nemigen marad figyelme arra, hogy közben mit mond a tanító néni,
vagy mit is kellene csinálni a végre helyesen megfogott ceruzával. Tehát nem azért nem tud az iskolai elvárásoknak megfelelően teljesíteni, mert nem elég okos, hanem azért, mert testi szinten még nem automatizálódtak azok a folyamatok, amik a sikeres iskolai beváláshoz szükségesek.
Vagy például az iskolában csak ülni kell, és keresni az Á betűt, holott a gyereknek nem mozog rendesen a szeme, pedig nem látássérült, nem dioptriás szemüveg kell neki. Ezt jellemzően senki nem veszi észre: sem a pedagógus, sem a szülő.
A TSMT állapotvizsgálata ezeket a zavarokat kiszűri, meghatározza a fejlesztést igénylő területeket, utána pedig a TSMT foglalkozások segítenek a „hálózatot” megjavítani, beindítani, és automatizálni a helyes mozgásokat.
Rögzülnek a hibák!
Amit a gyermek „működéséből” a szülők, vagy akár a pedagógusok észrevesznek – ha egyátalán észreveszik (például azt, hogy nehezen mennek a finommozgások, nem tud féllábon állni, nem úgy mozog, mint a kortársai) – az a kimenet, azaz „output”, vagyis az, amit a gyermek produkál.
A jelenleg ismert gyógypedagógiai, pedagógiai terápiák pedig erre ráerősítenek! Ha ügyetlen a gyermek, tornáztatják, ha nem tud olvasni, akkor olvastatják. Tehát
Az ősember, ha kibillent, IQ, matektudás és idegennyelv-tudás nélkül visszaállította az egyensúlyát. Az, hogy valakinek milyen a „hálózata”, nem IQ-függő, hanem érésfüggő. Az organikusan éretlen gyerekeknél a vizsgálatban a hálózatokat gyengének, alulműködőnek találjuk és a hálózatot javítjuk.
Mivel TSMT regressziós terápia, visszamegyünk a legelejére, ahol a hálózatnak kellett volna fölépülni, és olyan feladatokat adunk, amelyektől
a „rosszat” gyakorolják.
A TSMT pedig azt mondja, hogy mielőtt kijött egy rossz motoros (mozgásos) válasz, azelőtt volt egy feldolgozás, és bement valami, amire a gyermek úgy reagált, ahogy. Vagyis a kimenet, a produktum előtti szakaszt kell „megszerelni”.
Az ősember, ha kibillent, IQ, matektudás és idegennyelv-tudás nélkül visszaállította az egyensúlyát. Az, hogy valakinek milyen a „hálózata”, nem IQ-függő, hanem érésfüggő. Az organikusan éretlen gyerekeknél a vizsgálatban a hálózatokat gyengének, alulműködőnek találjuk és a hálózatot javítjuk.
Mivel TSMT regressziós terápia, visszamegyünk a legelejére, ahol a hálózatnak kellett volna fölépülni, és olyan feladatokat adunk, amelyektől
a hálózat bejáratódik,
az idegrendszerben jobb átkapcsolások és értelmezések lesznek, ezért javulni fog a kimenet is. Tehát ügyesebben fog kis mozdulatokat elvégezni, képes lesz féllábon állni, fejlődik a mozgása…
Milyen tünetekre kell figyelnünk?
Egy-két tünettől még nem kell megijedni. Ám ha több kijelentés is igaz gyermekére, érdemes az állapot- és mozgásvizsgálatra eljönni hozzánk, és megbeszéljük, hogy van-e további teendő.
Motoros tünetek:
- pontatlan mozgás kivitelezés
- mozgáskoordinációs gyengeség
- gyenge ritmusérzék
- új mozgások tanulásának gyengesége, lassúsága
- erőadagolási problémák, ezek főleg labdázásánál jönnek elő
- diszpraxia – a megszerzett mozgásos tapasztalat hiányos felhasználásának, tervezésének és kivitelezésének (enyhébb fokú) zavara.
- apraxia- az akaratlagos mozgás vagy összetett cselekvés végrehajtásának zavara
- éretlen grafomotorika
- túlzott passzivitás
- akadályozott beszédfejlődés (beszédmotorika)
- hiperaktivitás (mozgáskoordinációval kapcsolatos kontrollfunkciók gyengesége)
- dominancia késése, eltérései (keresztezett vagy kevert)
Pszichés-kognitív terület tünetei:
- mentális retardáció
- emlékezeti gyengeség
- információ feldolgozási zavar
- figyelem és tevékenységszervezés képességének gyengesége
- a belátáson/ tapasztalatokon álló gondolkozás megjelenésének késése
- az analógiás gondolkozás megjelenésének késése
- testvázlat, lateralizáció, téri orientáció zavara
- diszlexia/diszkalkulia – veszélyeztetettség
- szorongás, depresszió, fóbiák
- szobatisztaság késése
Szociális terület tünetei:
- nehezebben illeszkedik közösségbe
- nehezített szabályfelismerés és szabályelfogadás
- a szabálykövetés kiszámíthatatlansága
- a leválások-kötődések dinamikájának eltérései
- a segítségadás elutasítása
- a feladathelyzetből való kiszállás
- kontrollfunkciók gyengesége (társas kapcsolatokban megmutatkozva)
Kinek javasoljuk?
Mindenkinek, aki a fenti tünetek közül többet is észlelt gyermekén, illetve aki aggódik gyermeke fejlődése miatt.
Mindenkinek, akinek a gyermeke iskolába készül – az állapotvizsgálat eredményei előre jelzik a rizikós iskolai beválást. Az óvoda utolsó évében az állapot- és mozgásvizsgálat elvégzése mindenképpen javasolt.
Sok szülő elköveti azt a hibát, hogy csak gyermeke kognitív („észbeli”) képességeinek fejlesztésére koncentrál, holott mozgás és gondolkodás bizonyítottan összefügg.
Hiába nagyon okos egy gyermek, – például kiválóan számol –, ha a mozgásával gond van, akkor nem biztos, hogy a figyelmét arra tudja koncentrálni, amire éppen kellene, és így azokon a területeket is
kudarcot él meg az iskolában, ahol amúgy észbeli képességei miatt sikeresnek kellene lennie
Emlékezzünk csak a fenti példára a ceruzafogásról és a teljesítményről! Tehát aki támogatni szeretné kognitív területeken kimagaslóan teljesítő gyermeke fejlődését, annak bizony a mozgásfejlődésre, a „hálózat” esetleges fejletlenségére is nagyon oda kell figyelnie.
Bátran hívjanak bennünket. Akár az észlelt tünetekkel, akár a terápiával kapcsolatban információt adunk a +36 20 320 6647-es telefonszámon!
A módszert Lakatos Katalin dolgozta ki. A TSMT 1994 óta már védett magyar terápiás módszer.